Politiek is leuk!

09-10-2012 14:27

 

Van moeten naar ont-moeten

Enkele jaren geleden kwam zomaar het woord ont-haasten in de mode. We moesten met z'n allen gewoon maar wat minder gehaast doen. De tijd nemen voor ontspanning. Dat was het motto. Daar is niets mis mee, maar makkelijk is het niet. We leggen onszelf van alles op; we willen naast ons werk ook sporten, uitgaan, vakantie vieren, uit eten gaan, een leuk huis mét een mooie tuin. Om dat te bereiken moeten we van alles. De 24-uurs economie lijkt ons te dwingen dan ook maar 24 uur actief te zijn. Heb jij jezelf wel eens afgevraagd WIL ik dat of MOET ik dat? Als dat laatste het geval is, bedenk dan dat ook jij aan ont-moeten kunt denken, net als aan ont-haasten. Er is een grens aan al dat moeten. Alleen jij kunt die bepalen. Erover nadenken is al een vorm van onthaasten. Bedenk dat je niet alles perfect hoeft te doen. Denk eens:

'Als ik dít doe, krijg ik dát niet af
Maar als ik dát doe, blijft dít weer líggen
Als ik allebei doe, doe ik geen van beiden perfect
Maar niet alles wat de moeite waard is om te doen, 
is de moeite waar om perfect te doen'

 

Hoe houdt het bovenstaande stuk zich tot de politiek....

 

Bij politiek bedrijven komt heel veel kijken, je hebt ontzettend veel email en telefoonverkeer, ook heb je veel vergaderingen denk hierbij aan de raad, commissie en fractievergaderingen, ledenvergaderingen, trainingen, symposium, netwerken, informatieavonden, werk overleggen met wethouders burgemeester of met ambtenaren, uitnodigingen en in mijn geval ook nog een twitter en facebookaccoount om bij te houden naast dit blog! Dit alles doe ik met veel plezier! Een politicus heeft een paar skills nodig  oa interesse in mensen, in je omgeving, in je stad. Verder is het handig als je een tikkeltje nieuwsgierig bent, houdt van lezen en uitpluizen van dat wat je leest. Een prettige verzorgde fris ruikende verschijning bent, want eerlijk is eerlijk je vertegenwoordigd je stad en je partij. Daarnaast is het een must dat je een onderhoudend en makkelijk leesbaar stuk in elkaar kan zetten, af en toe een babbel houdt en je netjes en beschaafd kan opstellen naar een ieder toe, ook als je die persoon nu niet zo prettig in de omgang vind. Dit alles kan wat lastig zijn zeker, omdat je met heel veel verschillende soorten mensen in contact komt, de één heeft nu eenmaal een hoger taalniveau dan de ander, dat zie je in de gemeenteraad van Den Helder ook terug, sommige mensen praten op een manier waaraan gewoonweg geen touw aan vast te knopen is, dat is ook voor een raadslid lastig en eerlijk is eerlijk mijn gedachten dwalen dan weleens af. Het allerbelangrijkste is in mijn ogen echter het gezonde verstand, het gaat in mijn ogen er niet om welke opleiding je heb gevolgd, maar om hoe je tegen de gehele gang van zaken aankijkt. Laat je, je makkelijk afschepen of durf je vragen te stellen?. Neem je plaats in bv een audit of rekenkamercommissie als raadslid en durf je de uitdagig aan te gaan om te leren, of niet als die kans je wordt geboden? Wil je heel graag op de voorgrond en in de spotlight staan of hou je, je liever op de achtergrond en doe je, je werk voor je fractie en je partij?. Ben je een thuiszitter of ga je zoals hoort bij de taak van een raadslid/volksvertegenwoordiger geregeld de deur uit en bezoek je de uitnodigingen die je krijgt?. Zelf loop ik niet alle uitnodigingen af, maar laat ik wel geregeld mijn gezicht zien bij de diverse voor oa raadsleden georganiseerde uitnodigingen, het is namelijk een prima manier om op een ontspannen manier informatie te verkrijgen en standpunten uit te wisselen, ook is het gezond om als raadsleden onder elkaar eens met elkaar te praten over koetjes en kalfjes zonder de haat en nijd die tijdens een commissie of raadsvergadering toch geregeld tastbaar is tussen bepaalde personen, zelfs na de raadsvergaderingen als we nog een afsluitend drankje drinken om te gemoederen weer tot bedaren te brengen gaat het toch weer over de vergadering en blijft de spanning. Zo hadden we afgelopen vrijdag een bestuurlijke uitwisseling met Texel, de voorgaande jaren had ik om diverse reden die uitnodiging afgeslagen, maar deze keer had ik het geluk dat ik meekon en leuk dat het was. Zo begonnen we met een overtocht met de TX44  https://www.tx44.nl/ en hadden we aan boord een kennismakingslunch, eenmaal op Texel aangekomen gingen we per bus naar het MOC normaal gesproken is dat voor ons niet zomaar toegangkelijk, na een kop koffie met cake kregen we een voorlichting presentatie over wat er allemaal op het MOC gebeurde en waar ze allemaal aan meewerkte. https://www.marineschepen.nl/school/marinierscenter.html  Daarna gingen we op weg naar het NIOZ waar we een presentatie/voorlichting kregen over wat hun allemaal onderzoeken, zeer interessant en leerzaam. https://www.nioz.nl/ Na de presentatie hadden we met zijn allen een gezamelijk diner aan boord voordat we over een toch wel pittig zeetje weer naar Den Helder terug voeren. Zoals je kan lezen is het werk van een raadslid zeer afwisselend, vaak is het leuk en tja soms is het wat minder, maar goed dat is het hele leven.Doe je werk en als dat werk je wat ontspanning, onthaasting en ontmoetingen brengt dan is dat geweldig en benut je het hele pakket ten volle! Focus opdat wat je wilt bereiken voor je stad en wees niet bang om eens buiten de al platgelopen paden te wandelen!