Een interview via de twitter!

24-06-2012 23:05

Januari 2012 Geweldig leuk om aan mee te doen!

Toen de kans om Den Helder en mijn visie op de stad eens uitteleggen zich voor deed, heb ik die kans zonder aarzelen genomen. Belangrijk is het dat er eens anders tegen Den Helder wordt aangekeken en dat mensen eens buiten de geijkte kaders durven te gaan denken....

10 vragen aan…Daniëlle Pater

 

Vandaag een nieuw interview in de serie ’10 vragen aan…’ op PolitiekenTwitter.nl.

Deelnemer: Daniëlle Pater.

1. Wat is je naam, je politieke voorkeur en/of partij?

Daniëlle Pater, ik ben raadslid in Den Helder bij de Stadspartij, mijn voorkeur is niet links of rechts maar midden.

2. Waar kunnen we je online vinden?

Twitter: @nl_0223

Linkedin: linkedin.com/in/danielle1

3. Hoe ben je in de politiek terecht gekomen?

Ik kon mij goed vinden in het landelijke programma van Trots op Nederland, wilde graag vrijwilligerswerk doen en meldde mij aan. Vanaf september/oktober 2009, na vele telefoontjes ging het balletje rollen en toen zijn we echt begonnen met de oprichting van de lokale trots. Het partijprogramma wat wij hadden gebaseerd op Den Helder, plus de pijnlijke speerpunten (nieuwbouw stadhuis, woningbouw op willemsoord engratis parkeren) leverde in maart 2010, 5 zetels in de raad op. Ik stond op eigen verzoek op nummer 5 en zei Ja!

In augustus 2011 besloot ik na lang beraad om de fractie van Trots(coalitie) te verlaten en mij aan te sluiten bij de Stadspartij (oppositie). Het partijprogramma daarvan heeft een grote overeenkomst met die van de lokale trots in 2009/2010. De fractie van de Stadspartij bestaat nu uit 6 personen en daarmee zijn wij tevens de grootste fractie in Den Helder. Wij hebben een geweldig grote achterban en top commissieleden die hun deel heel serieus nemen. De spil in dit alles is de fractie assistent die er haast een dagtaak aan heeft. In de Stadspartij zitten hardwerkende mensen die hart voor Den Helder hebben, niet onder druk bezwijken en verder kijken dan hun neus lang is. Daar ben ik trots op!

4. Wat wil je bereiken?

Ik wilde heel graag verdwaalpalen op het strand in Den Helder in verband met het toerisme, de huisjes op het strand en de gezinnen die dit aantrekt. De verdwaalpalen (een begin) zijn er dan ook afgelopen zomer gekomen.

Momenteel ben ik bezig met de aanscherping van de Social Return. Het plan ligt nu bij de ambtenaar voor de eindafwerking opdat er meer mensen straks niet meer aan de zijlijn staan, maar serieus mee kunnen doen in de maatschappij, dat vergroot het gevoel van eigenwaarde!

Tevens staat er al een nieuw project te sudderen voor wat betreft het armoedebeleid/armoedeval (hiermee had ik een begin gemaakt in 2010). Ik hoop deze beide projecten dan ook te realiseren (invoeren na goedkeuring van de commissie en de raad in 2012).

Verder hoop ik dat bij de volgende verkiezingen in 2014 een hogere opkomst is van stemmers dan het geval was in 2010. Uiteindelijk is het belangrijk om de stad waarin je woont en werkt te vormen naar je eigen inzicht als bewoner en dat kan alleen als je massaal stemt.

5. Wat zou je graag veranderen of anders willen zien?

Allereerst hoop ik dat er meer inwoners positief gaan kijken naar hun stad, want Den Helder is heel mooi, wij hebben de zee, prachtige stranden, een grote haven en een vliegveld. Er zijn kansen genoeg maar je moet het wel kunnen en willen zien en je schouders eronder durven zetten.
Tevens ben ik van mening dat je op *Willemsoord niet moet bouwen en indien je de schouwburg gaat verplaatsen dit niet naar Willemsoord moet maar naar het stationsgebied. Op die manier kan je het voormalige postkantoor er ook een bestemming in geven. De miljoenen die vrijvallen doordat je het postkantoor niet sloopt kan je gebruiken om het station op te knappen. Er komt weer meer leven in de brouwerij en je verbetert het aanzicht van je stad.

*Op Willemsoord heb je feitelijk al je nog beschikbare milieuruimte nodig voor de offshore, die je graag wilt zien groeien. Dit biedt de inwoners van Den Helder mooie kansen op het gebied van scholing, sponsoring en werkgelegenheid, wat heel erg hard nodig is.

6. Wat vindt je leuk aan de politiek en waar erger je je aan?

Het leuke aan de politiek vind ik het opzetten van projecten. Ook het uitzoeken en vragen opstellen is mij op het lijf geschreven. Mijn grootste ergenis is dat er niet altijd Jip & Janneke taal wordt gesproken tijdens de raadsvergaderingen; de ene spreekt nog ingewikkelder dan de ander. Als je bent ingeburgerd in de politiek dan is dit geen probleem en volg je het moeiteloos maar voor een inwoner die af en toe poogt om een vergadering te bekijken is het gewoonweg niet te doen, die verliest zichzelf in de wollige taal en haakt af op alle fronten, dat zie en hoor je dan ook terug tijdens de verkiezingsperiode. Jammer ik zie dat als een gemiste kans om de burger en de politiek dichter bij elkaar te brengen.

7. Hoeveel tijd besteed je aan je politieke activiteiten?

Veels te veel wordt mij weleens verweten, maar aan de andere kant, ik ben van mening dat raadslid een fulltime baan behoort te zijn, wil je je werk goed kunnen uitvoeren en je projecten mooi kunnen afronden. Ik loop alleen niet alle uitnodigingen af en ben selectief anders ben je gewoonweg geen avond meer thuis bij je gezin.

8. Wat doe je naast je politieke activiteiten?

Naast mijn politieke leven is er ook nog zoiets als een privéleven en daar geniet ik volop van.

9. Wat zie je als belangrijkste politieke ontwikkeling de komende jaren?

Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten van het nieuwe beleid voor wat betreft de WWNV (wet werken naar vermogen) enz.
Verder zou het geweldig zijn als er een referendumwet zou worden aangenomen waarin komt te staan dat een correctief referendum bindend wordt. Dit zou dan de kers op de taart zijn voor wat betreft burgerparticipatie en de democratie die politieke partijen zeggen aan te hangen!

10.Wie is jouw (politieke) held of voorbeeld?

Eerlijk gezegd heb ik die niet, al heb ik voor bepaalde 2de kamerleden een zwak, ik hou van recht voor zijn raap en er niet omheen draaien! Ik heb niks met zalvende woordjes en ellenlange verhalen.

Wil je nog iets delen met de bezoekers van PolitiekenTwitter.nl?

Pak de kansen die je worden geboden of die je kunt creëren met beide handen aan, twijfel niet aan jezelf en kijk niet terug met spijt op het verleden, het heeft je gevormd tot de persoon die je nu bent. Succes!

 

 

Bedankt voor de medewerking aan dit interview Daniëlle en veel succes met alles wat je nog van plan bent !