Stukken geschreven ten tijde van Trots 2010

23-06-2012 21:54

Tijdens mijn raadlidmaatschap voor de partij Trots in Den Helder was ik naast de mail ook verantwoordelijk voor de website, uiteraard moest die gevuld worden. Alle stukken die u dan ook gaat lezen zijn afkomstig van mijn hand.

(Ik heb er geen enkel probleem mee dat ze nog steeds op de website van Trots staan vermeld.)

24 aug 2010 | De Heldere mening

Bij ons telt U mening wel dergelijk mee, speciaal voor de mensen die niet kunnen komen meepraten in Den Helder centrum op de markt ter hoogte van de V&D of in winkelcentrum "De Riepel" te Julianadorp is deze pagina. Hier kunt U uw mening laten meetellen.

Wij peilen U mening over het onderzoek in verband met het nieuwe stadhuis, vertel ons wat Uw gedachte erover zijn. Is er iets wat U niet begrijpt of uitgelegd wilt hebben, komt meepraten.

Laat ons weten wat U vind van bijvoorbeeld; de locatie , de planning, het te besteden bedrag!   

24 augustes 2010  

Wij de fractie, bestuur en leden, hebben met teleurstelling kennis genomen van het besluit van Paul Walgering om zijn functie als Wethouder met onmiddelijke ingang neer te leggen. Aan Paul zijn besluit liggen persoonlijke motieven ten grondslag.

Het ontslag was een grote verassing voor ons, er waren geen noemenswaardige verschillen van mening over het gevoerde beleid, zij het dat er nu en dan wel haperingen waren in de communicatie.

Wij kunnen u helaas dan ook geen verdere informatie verstrekken.

Lees ook:

www.denhelderactueel.nl/25/08/2010/trots-blijft-in-college-op-zoek-naar-wethouder/

www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article6344602.ece/Walgering%3A-'Ook-om-bestuur-van-Trots-afgetreden'

 

www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article6336496.ece/Bonje-binnen-Trots%2C-wethouder-Walgering-stapt-op-%28UPDATE%29

 

www.denhelderactueel.nl/02/09/2010/niemand-wint/#comment-33995

Paul Wagering

*Trots heeft verleden week woensdag 21 april 2010 overeenstemming bereikt over het coalitieprogramma. Maandag 19 april 2010 was de laatste sollicitatieronde voor de twee overgebleven kandidaat wethouders. Nadat de kandidaten zich hadden voorgesteld aan de fractie en het bestuur . Door middel van een praatje en vraag & antwoord ronde werd er unaniem gekozen voor de van buiten afkomstige Paul Walgering.

Op woensdag 28 april wordt de inhoud van het akkoord besproken in de gemeenteraad. In dezelfde raadsvergadering vindt de benoeming van onze kandidaat-wethouder plaats.

Paul Walgering wordt wethouder Financiën, met de onderwerpen Financiën, Grondzaken en vastgoed, Vergunningen, Verkeer en waterstaat en Milieu

https://nujij.nl/jij.lynkx?t=Wethouder Paul Walgering&u=https://denhelder.trotsopnederland.com/index.php?pageID=3&messageID=1763 https://nujij.nl/jij.lynkx?t=Wethouder Paul Walgering&u=https://denhelder.trotsopnederland.com/index.php?pageID=3&messageID=1763 https://reporter.nl.msn.com/?fn=contribute&Title=Wethouder Paul Walgering&remark=Wij de fractie, bestuur en leden&URL=https://denhelder.trotsopnederland.com/index.php?pageID=3&messageID=1763&referrer=Trots op Nederland&cat_id=3&tag_id=20 https://digg.com/submit?url=example.com&title=Wethouder Paul Walgering&bodytext=Wij de fractie, bestuur en leden&media=news&topic=politics https://del.icio.us/post?v=4&noui&jump=close&url=denhelder.trotsopnederland.com/index.php?pageID=3&messageID=1763&title=Wethouder Paul Walgering https://www.ekudos.nl/artikel/nieuw?url={https://denhelder.trotsopnederland.com/index.php?pageID=3&messageID=1763}&title={Wij de fractie, bestuur en leden}&desc={Wethouder Paul Walgering}

 

28 aug 2010 | Peiling de Riepel, Binnenstad

Bij het in het leven roepen van deze peiling hebben wij vooral gedacht aan het laten meepraten van de mensen die op ons hebben gestemd, want eerlijk is eerlijk dat hadden wij beloofd. Wij zijn dan ook van mening dat dit voor herhaling vatbaar is.

Wat wij al hebben bereikt met de aankondiging van de tehouden peiling is dat het project Stadhuis terug is naar de commissies om toch nog eens met zijn allen er kritisch naar te kijken.

De meeste mensen die met ons kwamen praten kijken scepsis tegen het hele stadhuis project aan, toch blijkt dat als je eens met de mensen van gedachte gaat wisselen dat zij er niet helemaal negatief tegenaan kijken, maar wel één van de meest gestelde vragen ging zoals wij al hadden verwacht over de financién, tevens waren er ook heel wat mensen die de beoogde locatie nou niet echt handig vonden. Wij nemen natuurlijk U gedachten mee terug de commissies in, en bedanken U voor U inzet. Al met al was het een geslaagde poging om de politiek dichter bij de mensen te brengen. Den Helder willen wij met zijn alle positief op de kaart zetten en dat is een mooi uitgangspunt.

Wij danken de afgevaardigden van de Stadspartij voor hun samenwerking en inzet.

* Samenvatting van de peiling die wij hebben gehouden in winkelcentrum de Riepel in Julianadorp.

* Verslag van de peiling in de binnenstad.

 

www.denhelderactueel.nl/21/09/2010/peiling-den-helder-negatief-over-stadhuis/#comments

 

 

02 sep 2010 | Wij hebben een nieuwe Fractie Voorzitter

Dannie Emmelkamp heeft zijn functie om gezondheidsredenen neergelgd. Sandra Dekker neemt de functie van Fractievoorzitter over. De vrijgekomen zetel in onze fractie zal waarschijnlijk worden ingenomen door Erwin Rademaker. Erwin stond niet als eerstvolgende bij ons op de kandidatenlijst, maar is door de tijdelijke werkzaamheden van Steven Reijerse (op dit moment in het buitenland), een plek opgeschoven. Erwin is bij ons al commissielid bij M&O.

Lees ook:

 

www.denhelderactueel.nl/02/09/2010/emmelkamp-tijdelijk-uit-raad-sollicitatieprocedure-wethouder/

 

Raadslid en inwoners van Den Helder

Raadslid en inwoners van Den Helder

Een kijkje achter de schermen, hoe werkt het nou en wat mag een raadslid?

{Laten we maar beginnen met een uitleg}

De raadscommissies zijn als volgt onderverdeeld op geclusterde onderwerpen en commissiegriffiers:

Organisatie
Het gemeentebestuur bestaat uit een algemeen bestuur (de gemeenteraad) en een dagelijks bestuur (het college van burgemeester en wethouders).
Wie invloed wil uitoefenen op de besluiten van de gemeente moet weten hoe de gemeente werkt.
Het bestuur van de stad bestaat uit drie onderdelen, elk met eigen taken en bevoegdheden: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, en de burgemeester.
Wie bepaalt het beleid?
Waar worden de besluiten genomen?
Wat is de rol van de gemeenteraadsleden, de burgemeester, de wethouders en ambtenaren?

Taken van de raad
De gemeenteraad is eindverantwoordelijk is voor het gemeentelijk bestuur. De raad moet daarom mogelijkheden hebben om te kunnen sturen en controleren. De raad kan zich daarom actief opstellen in alle fasen van het beleidsvormingsproces. De raad heeft budgetrecht, het recht van initiatief, de mogelijkheid om verordeningen te maken, als volksvertegenwoordiger punten op de agenda te zetten en het college te stimuleren en kritisch te volgen. Zo heeft de gemeenteraad invloed op de kaders waarbinnen het college haar taken moet uitvoeren.

Kaderstellen De raad geeft van tevoren duidelijk aan binnen welke grenzen het college moet opereren. Of geeft richtingen in het beleid bij de behandeling van de begroting. Zodoende kan de raad zich daar in een later stadium op beroepen. Als de kaders zijn gesteld kan het college het beleid gaan maken. Dat is één van de taken van het college. De raad kan over dit beleid beslissen en kijkt daarbij of er mogelijkheden zijn om achteraf te controleren.

Controleren
Als de afspraken met het college helder zijn en de kaders goed zijn opgesteld, kan de raad de uitvoering ervan goed controleren. Naast kaders die de raad heeft vastgesteld, heeft het college natuurlijk ook te werken met een wettelijk kader. Ook daar ligt controle van de raad. De raad heeft een aantal middelen om te controleren:


- vragenrecht
- het recht van interpellatie
- het recht van onderzoek/enquête
- het recht op ambtelijke ondersteuning
- diverse financiële controle-instrumenten
- rapportages van de lokale rekenkamercommissie
- recht op informatie vanuit het college.

En natuurlijk controleert een raadslid ook met behulp van de informatie die hij krijgt van de inwoners van zijn gemeente. Hij of zij is immers volksvertegenwoordiger.

 

U heeft invloed!
Wilt u invloed uitoefenen op het gemeentelijk beleid dan moet u eerst weten waarmee de bestuurders bezig zijn. De gemeente Den Helder vindt openbaarheid en voorlichting over het (beoogde) gemeentelijk beleid daarom van groot belang.

Zo zijn de vergaderingen van de gemeenteraad en de raadscommissies in principe openbaar. De data en de agenda’s van de vergaderingen worden van tevoren gepubliceerd op deze site en op de gemeentelijke stadsnieuwspagina in het Helders Weekblad, dat iedere donderdag huis-aan-huis wordt verspreid. De raads- en commissiestukken liggen vanaf drie dagen voor de vergadering ter inzage bij het Klant Contact Centrum in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20. Hier kunt u ook de agenda’s van de vergaderingen krijgen. De debatten van de gemeenteraad kunt u rechtstreeks volgen via deze website en via de Lokale Omroep Stichting, televisie: kanaal 69, radio: kabel 89.0 MHz en ether 105.6 Mhz. Daarnaast heeft de gemeenteraad zijn eigen informatiepagina: Raad & Daad, bedoeld om u op de hoogte te houden van al die zaken waarmee uw plaatselijke politieke vertegenwoordigers bezig zijn. Waarin de gemeenteraad laat zien waarover wordt beslist en uitlegt wat hij voor u kan betekenen. Raad & Daad verschijnt eens per maand, in het Helders Weekblad.

Inspreken
Bij elke raads- of commissievergadering kunt u inspreken over een onderwerp dat die avond op de agenda staat. Tijdens iedere vergadering is voor spreekrecht in totaal maximaal een kwartier beschikbaar. Elke spreker krijgt vijf minuten het woord. Zijn er meer dan drie insprekers, dan verdeelt de voorzitter het kwartier evenredig onder het aantal sprekers. U kunt het woord niet voeren over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep bij de rechter openstaat of heeft opengestaan. Ook kunt u niet inspreken over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen, als het op grond van artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht mogelijk is een klacht in te dienen.

Wilt u maandag inspreken, meldt dat dan even bij de raadsgriffie (telefoon 678105, e-mail griffie@denhelder.nl) uiterlijk 48 uur voordat de vergadering van de commissies begint en 24 uur voor aanvang van de raadsvergadering.

Burgerinitiatief
Iedereen mag zelf onderwerpen op de politieke agenda plaatsen. U moet daarvoor wel een lijst met minimaal 25 handtekeningen indienen. Vervolgens vindt er reguliere besluitvorming plaats in de raad. Door middel van dit ‘burgerinitiatief’ heeft u de mogelijkheid direct invloed uit te oefenen op de politieke agenda. Raadsleden worden op die manier gewezen op ontwikkelingen in de samenleving. Het burgerinitiatief kan zodoende een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van de agendavorming voor de raadsvergaderingen. U kunt namelijk onderwerpen op de raadsagenda plaatsen die de gemeenteraad naar uw idee op de agenda zou moeten zetten, maar die de raad (nog) niet heeft opgepakt.

Een paar onderwerpen komen niet in aanmerking voor het burgerinitiatief:
- een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van het gemeentebestuur;
- een vraag over het gemeentelijk beleid;
- een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
- een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur, of
- een onderwerp waarover de raad korter dan twee jaar voor indiening van het burgerinitiatief een besluit heeft genomen, tenzij nieuwe argumenten tot een nieuwe afweging zouden kunnen leiden.

Inspraak
U heeft het recht schriftelijk of mondeling te reageren bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid, zoals bij het maken van bestemmingsplannen, verkeersplannen, parkeervoorzieningen en groenvoorziening. Dat is geregeld in de Algemene Inspraakverordening link toevoegen. Uiteraard maakt de gemeente die plannen op tijd bekend.

Brieven
Een brief schrijven aan de gemeente kan op twee manieren. U kunt schrijven aan het college van burgemeester en wethouders of aan de gemeenteraad. Een brief aan het college ligt het meest voor de hand. Burgemeester en wethouders bereiden namelijk, samen met de ambtenaren, alle voorstellen voor de gemeenteraad voor. En niet altijd hoeft een brief door de raad te worden behandeld: burgemeester en wethouders kunnen veel zaken direct afdoen.

Een brief aan burgemeester en wethouders en/of aan de gemeenteraad stuurt u naar Postbus 36, 1780 AA Den Helder.

Vermeld altijd in de brief uw naam en adres. Onderteken de brief ook, want de gemeente neemt geen anonieme brieven in behandeling. Heeft u over een bepaald onderwerp al contact gehad met een wethouder of ambtenaar, dan is het verstandig dit in de brief te vermelden.

Om verwarring en onnodige vertraging te voorkomen vragen wij u één onderwerp per brief aan te snijden. E-mails aan de gemeente die zijn gericht aan het college (info@denhelder.nl) of de gemeenteraad (griffie@denhelder.nl) worden ingeboekt als een ‘gewone’ brief en als zodanig ook afgehandeld. Bedenk dat een brief aan de gemeente in wezen openbaar is. De kans bestaat dat er informatie over in de krant komt en dat u kunt worden benaderd door een journalist.

Recht op informatie
Volgens de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet de overheid uit eigen beweging informatie aan de burger verstrekken en ook informatie geven op verzoek van die burger. Wordt uw verzoek om informatie afgewezen, dan kunt u een beroep op deze wet doen. Volgens de Wob hoeft de gemeente in enkele gevallen geen informatie te verstrekken. Dat is meestal het geval wanneer het openbaar belang in het geding is.

Klachten
Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt. De medewerkers van de gemeente Den Helder streven er vanzelfsprekend naar geen fouten te maken en u correct te behandelen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de manier waarop u als klant bij de gemeente bent behandeld. U heeft bijvoorbeeld niet binnen zes weken antwoord op uw brief gekregen, of u bent volgens u niet juist te woord gestaan door een ambtenaar of een bestuurder. Dan kunt u een klacht indienen bij de gemeente. Het gaat dan dus niet om een antwoord of beslissing van de gemeente waarmee u het niet eens bent. In zulke gevallen kunt u andere wegen bewandelen. Het gaat om de manier waarop u zich behandeld voelt. De gemeente Den Helder heeft afspraken gemaakt over de manier waarop deze klachten worden behandeld. En heeft zelfs een ambtenaar in dienst die zich hiermee bezighoudt.

De afgelopen jaren zijn we er als gemeente in geslaagd het aantal klachten te verminderen. We zijn op de goede weg, maar we moeten alert blijven. Daarom is het van het grootste belang dat u uw klacht (als u die tenminste heeft), kenbaar maakt aan onze Klachtenman. Het is zijn taak er voor te zorgen dat die klacht op de juiste manier wordt afgehandeld. Schrijf binnen drie maanden na het voorval een brief aan de Klachtenman (Postbus 36, 1780 AA Den Helder) of neem telefonisch contact op voor een afspraak, telefoon 678185.

Raadsgriffie gemeente Den Helder Drs. F. Bijlweg 20 Postbus 36 1780 AA, Den Helder 0223 – 678 105 0223 – 671 201 griffie@denhelder.nl

 

Raadscommissie Bestuur en Middelen (BenM)
Behandelt onderwerpen over het algemeen bestuur, de organisatie en financiën:

algemeen bestuurlijke zaken en bestuurlijke vernieuwing;
openbare orde en (integrale) veiligheid (Brandweer- Politiezaken);
personeel en organisatie;
communicatie;
onderzoek en statistiek;
juridische zaken;
financiën (inclusief Grondzaken);
economische zaken;
werkgelegenheid;
toerisme;
evenementen.
Commissiegriffier: F.V.A. Hoogervorst, tel. 67 81 02, e-mail: f.hoogervorst@denhelder.nl

Raadscommissie Maatschappelijke Ontwikkelingen (MO)
Behandelt sociaal maatschappelijke onderwerpen:

welzijn;
sociale zekerheid;
volksgezondheid;
wijkgericht werken;
onderwijs (inclusief volwasseneneducatie);
kinderopvang;
sport- en jeugdzaken;
cultuur.
Commissiegriffier: Frank Blok, tel. 0223 – 67 81 03, e-mail: f.blok@denhelder.nl

Raadscommissie Stadsontwikkeling en -beheer (SOB)
Behandelt infrastructurele en ruimtelijke onderwerpen:

ruimtelijke ontwikkeling;
centrumontwikkeling;
ISV;
volkshuisvesting;
verkeer;
stadsbeheer;
milieu;
energiezaken
Commissiegriffier: Rob de Jonge, tel. 0223 – 67 81 04, e-mail: r.dejonge@denhelder.nl

 

 

03 okt 2010 | Op 4 oktober 2010

Op maandag 4 oktober 2010 is het niet alleen wereldwijd dierendag, en geven wij onze huisdieren een extra knuffel, maar zitten wij daadwerkelijk weer met onze 5 koppige fractie in de raadszaal.


Sandra Dekker
Marc Nihot
Daniëlle Pater
Peter Schilt
Erwin Rademaker

 

03 nov 2010 | Motie vreemd aan de orde van de dag en nacht!

Motie vreemd aan de orde van de dag en nacht

De gemeenteraad van Den Helder bijéén in vergadering op 1 november 2010
De 2de ronde!

Zo afgelopen maandag was het dan zover, nadat er bij de eerste algemene beschouwingen al een voorzetje was gegeven, werd het nu menens en mocht er dus aan alle kanten in de tweede termijn worden ingekopt, en daar was dan ineens toch de grote kloof tussen de coalitie en de oppositie duidelijk zichtbaar.
De amendementen en moties waren niet aan te slepen en zorgde voor een ware papiervloed, ook kregen sommige fracties het voor elkaar om de moties en de amendementen door elkaar te halen, wat weer een chaotisch plaatje opleverde voor de toeschouwers. Een doorn in het oog van menig zichzelf serieus nemende politicus, toeschouwer, was de herhalende Theo Rijnten van de Pvda, verantwoordelijk voor een grote uitloop naar het begin van de nacht .

Partijen waren met elkaar aan het wedijveren over wie er de meeste moties, amendementen hadden aangegeven. Zo was er een motie van de CU(6.15) "overwegende dat een begroting pas zinvol is als hierin de kerngetallen per programma zijn verwerkt", hier was de raad het mee eens en de motie werd dan ook aangenomen.(vooruitlopende op de volgende begroting, met de opmerking dat Tjitske de getallen even moest aanleveren.) De motie van PvBB(6.18) werd verworpen, niet omdat de motie niet goed was, maar omdat de motie overbodig werd bevonden daar er al zeer veel geld in de strijd tegen de verpaupering wordt ingezet, mocht achteraf blijken dat er een substantieel financiël overschot zal zijn dan kan er altijd nog op worden ingezet. Bij de motie (6.13) van de Stadspartij ging het erom dat de hondenpenning weer moest worden ingevoerd, daar er zo rond de 4000 honden officieel aanwezig zijn in Den Helder, natuurlijk weten wij allemaal dat het er meer dan dat zijn, maar om dat nu met een penning op telossen? en dan ook nog met terugwerkende kracht is geen haalbare zaak. Gelukkig zagen bepaalde fracties ook in dat het niet nodig was om alle moties door tevoeren en die trokken de aangekondigde moties dan ook terug, waarvoor dank van de aanwezige fracties.
Bij de amendementen werd er nog verschrikkelijk gelachen omdat diverse raadsleden het even kwijt waren, geen wonder met de chaotische papiervloed waardoor wij werden overspoeld.

De fractie van Trots op Nederland Den Helder had geen moties of amendementen ingediend en dus een vooruitziende blik, want er werd meer dan genoeg gediscussierd en geherhaald. Pogingen tot scoren voor de achterban waren dan ook niet van de lucht, maar gaat het je als partij om het scoren voor de achterban of gaat het je als partij om Den Helder en de toekomst die in het verschiet ligt? Waar zou het om moeten gaan, zou je je af moeten vragen. Trots op Nederland kiest voor een voorspoedige toekomst voor Den Helder, met een heldere blik gaan wij recht door zee! Daarom zouden wij juist in deze tijd van keiharde bezuinigingen en het ongunstige politieke klimaat er vanuit moeten gaan dat je als inwoners, raad en college eens duidelijk de puntjes op de i moet gaan zetten. Stop met de coalitie en oppositie voering, zet je schouders er eens onder, en voer uit!

p.s.
Zoals voorzien werd het nachtwerk en waren bij vlagen de mensen flink afwezig of melig en werd er af en toe hartelijk gelachen, ook dat is politiek!

 

 

10 nov 2010 | Vacatures

Op deze pagina vind u een overzicht van de bij ons in te vullen vacatures. Momenteel hebben wij een openstaande vacature voor:

Fractieassistent 2 tot 8 uur per week

Onze 5mans fractie kenmerkt zich door een informele en open sfeer en een op resultaat gerichte stijl van opereren. De fractieassistent is een volwaardig lid van ons team en is hier dan ook een belangrijke spil in.


We zijn op zoek naar een persoon die op een flexibele, zelfstandige en enthousiaste manier onze fractie wil ondersteunen. De rol van de fractieassistent is gericht op ondersteuning van de fractie bij haar werk in de commissies en de vele contacten met bestuurders en diverse instellingen.
Voor de fractie neemt de assistent de volgende taken op zich:


o notuleren van de fractievergadering;
o organiseren van werkbezoeken, fractieactiviteiten en netwerkbijeenkomsten;
o uitvoeren van onderzoeksopdrachten i.o. naar relevante informatie;
o actieve betrokkenheid bij TrotsopNederland Den Helder in brede zin;
o ondersteunt de fractie tijdens de vergaderingen;
o het opstellen van persberichten.

Vereisten
Onderschrijven van de uitgangspunten van de TrotsopNederland Den Helder. Lid zijn of worden van TrotsopNederland. Uitstekende beheersing van het Nederlands. Beheersen van het MS officepakket. Beschikbaarheid op de maandag, de overige uren kunnen in overleg worden vastgesteld.

Voor het fractieassistentschap hanteert de fractie een onkostenvergoeding. De fractie beschikt over een eigen werkkamer in het Stadhuis te Den Helder.

Als je geïnteresseerd bent in deze functie, en graag wilt meewerken aan een sterke Trots in en voor Den Helder, vragen we je te solliciteren. Je kunt tot 31 december 2010 je C.V. mailen naar:

trotsopdenhelder@gmail.com onder vermelding van Fractieassistent

Trots Den Helder op de achtergrond steunen? Dan kunt u ons vrijwillig ondersteunen, voor de diverse taken en acties zoeken wij mensen met hart voor Den Helder o.a onze denktank. U bent van Harte welkom bij onze enthousiaste club. Wij staan klaar voor u, staat u achter ons!

Lid worden van Trots op Nederland kan natuurlijk ook, voor meer informatie kunt u een mail sturen naar trotsopdenhelder@gmail.com
o.v.v. info lidmaatschap.

 

 

15 nov 2010 | Californiestraat burgerinitiatief

Niet alleen houdt het de Californiestraat en aangrenzende straten bezig, net als Trots is ook een aantal andere partijen niet tevreden met de wegen die bewandeld worden, alleen is er op dit punt een probleem verrezen dat helaas niet zo 1 2 3 kan worden opgelost. Wij van Trots hebben ons vanaf het begin hard gemaakt voor deze buurt en zijn er nog steeds mee begaan, denk maar aan het spandoek, Zembla en de schriftelijke vragen die er gesteld zijn. Helaas zijn er al heel veel beslissingen genomen die ook wij niet meer konden terugdraaien. Vanavond kan het zomaar gebeuren dat er bij de verschillende partijen niet unaniem wordt gestemd! Tevens kan het daardoor lijken dat de diverse politieken partijen o.a. wij, die de buurt een warm hart toedragen, er niets aan doen, maar achter de schermen blijven wij van Trots wel degelijk bezig om voor u buurt een lans te breken.

zembla.vara.nl/Nieuws-detail.2624.0.html

www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article5833656.ece/Spandoek-Trots-op-Nederland-steun-bewoners-Californiestraat-

www.denhelderactueel.nl/21/02/2010/diaconiestraat-blijft-protesteren/

 

 

17 november 2010

Armoedeval, er is een oplossing!

 

Wat kunnen wij bij Trots op Nederland - Den Helder eraan doen?

Allereerst zullen we in Den Helder moeten gaan onderzoeken hoeveel personen of gezinnen door deze armoedeval gevangen zitten. Daarna kunnen we tot een adequate oplossing gaan komen, om deze groep mensen te ondersteunen waar nodig.

Daarom ons verzoek, zit u in dit systeem gevangen? Mail ons via trotsopdenhelder@gmail.com onder vermelding van Armoedeval.


Is dit u situatie?

Wat is een armoedeval, laten we eens beginnen met een eenvoudige uitleg!
Armoedeval is het verschijnsel dat mensen die (relatieve) armoede lijden nauwelijks mogelijkheden hebben hun maatschappelijke situatie te verbeteren.
Een specifieke vorm van dit begrip 'armoedeval' wordt door politieke partijen (van links tot rechts) gehanteerd, namelijk als het effect dat optreedt wanneer iemand met een uitkering er in inkomen op achteruitgaat als hij of zij een betaalde baan krijgt. Dit effect wordt veroorzaakt doordat mensen met een zeer laag inkomen of een uitkering vaak recht hebben op subsidies en andere inkomensafhankelijke regelingen, zoals bijvoorbeeld kwijtscheldingen. Als ze een baan aanvaarden kan de inkomensverbetering zodanig zijn dat het recht op de subsidies en regelingen vervalt, waardoor het inkomenseffect grotendeels of geheel wegvalt. Door dit effect zijn mensen vaak niet of slechts in geringe mate in staat om hun maatschappelijke situatie te verbeteren. Belangrijker is echter dat de inkomensachteruitgang niet motiverend werkt. Men spreekt in dat geval vaak van een 'onvoldoende prikkel' om te participeren op de arbeidsmarkt. In verband daarmee wordt er soms ook een brede definitie van de armoedeval gehanteerd, namelijk 'het gebrek aan financiële prikkels om (meer) te gaan werken'.

Daar waar sprake is van een gebrek aan financiële prikkels om (meer) te gaan werken zijn vier soorten armoedevallen te onderscheiden:
• Werkloosheidsval: bij het aanvaarden van werk vanuit een uitkeringssituatie
• Herintredersval: bij het aanvaarden van werk vanuit een situatie zonder eigen inkomsten
• Deeltijdval: het uitbreiden van het aantal gewerkte uren
• Doorstroomval: het doorstromen naar een nieuwe baan vanuit een bestaande baan
(bron:Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid)

'Gemeenten houden armoedeval in stand'
04.03.10

Gemeenten weten vaak niet wat de gevolgen zijn van hun armoedebeleid voor de koopkracht en kansen op de arbeidsmarkt van minima. Ze handhaven onbedoeld de armoedeval, het fenomeen dat het voor mensen met een uitkering financieel onaantrekkelijk is om te gaan werken.


Niet verbeterd
Dat zegt Maarten Allers, directeur van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO). Samen met hoogleraar Flip de Kam heeft hij een artikel over de armoedeval gepubliceerd in het tijdschrift Sociaal Bestek. Uit onderzoek blijkt dat de situatie onder Balkenende IV niet is verbeterd.

Uitgerekend
‘We hebben uitgerekend wat er met het inkomen gebeurt wanneer je vanuit een uitkering gaat werken en wanneer je met een laag inkomen iets meer gaat verdienen’, licht Allers toe. Het blijkt dat je daar nauwelijks iets aan overhoudt. ‘Dat was tien jaar geleden al zo en dat is nog steeds het geval. Er is van alles geroepen over bestrijding van de armoedeval, maar er is niets aan gedaan.’

Bedoelingen
De bedoelingen van armoedebestrijding zijn goed. Met inkomensondersteunende maatregelen proberen gemeenten mensen die op het bestaansminimum leven te helpen. Maar het ontmoedigt twee groepen minima. Voor uitkeringsontvangers is het onaantrekkelijk om een baan te aanvaarden en lager betaalden houden netto weinig over aan een positieverbetering op de arbeidsmarkt. Door het gestegen inkomen vermindert de aanspraak op zorgtoeslag, huurtoeslag en diverse gemeentelijke regelingen.

Dertien procent
Uit een rekenvoorbeeld blijkt dat een werknemer met een bruto inkomen van 27.000 euro die per jaar 5000 euro meer kan gaan verdienen, daarvan hooguit dertien procent overhoudt. Een schokkend percentage, vindt Allers. ‘Je wilt mensen stimuleren om te gaan werken of zich op de arbeidsmarkt te ontwikkelen, maar in plaats daarvan straf je ze.’

Meer mensen getroffen
Gemeenten weten volgens Allers vaak niet hoe hun armoedebeleid in de praktijk uitpakt. ‘Ze hebben geen zicht op wat het betekent voor de koopkracht van de doelgroep en hoe het de arbeidsmarktperspectieven beïnvloedt.’ Sommige gemeenten proberen het effect van de armoedeval te verzachten door de inkomensgrens te verhogen waarop de financiële regelingen worden stopgezet. ‘Maar dat betekent dat er meer mensen door getroffen worden.’

Kiezen
Volgens De Kam en Allers moeten politici fundamentele keuzes maken. ‘Wat is belangrijker: bestrijding van armoede, of het dempen van de armoedeval? Wie kiezen voor armoedebestrijding, moeten over die armoedeval misschien niet zo moeilijk doen en andersom. Wie de armoedeval willen aanpakken, moeten de bestaande inkomensondersteunende regelingen kritisch tegen het licht houden.’


Oplossing:

Wij bij Trots zijn van mening dat of de minimum inkomens omhoog moeten of dat de uitkeringen/toeslagen verlaagd of bevroren dienen te worden. Natuurlijk moet daarbij wel een onderscheid worden gemaakt, mensen die door hun lichamelijke of geestelijke beperkingen geen kans meer maken op een baan zul je moeten beschermen. Daar staat tegenover dat wij van mening zijn dat mensen die niet willen(mee) werken, dat je die niet meer in bescherming hoeft te nemen en doelmatig kunt straffen *door het korten of afschaffen van bepaalde toeslagen.

*wettelijk bepaald


-Op landelijk niveau zou een optie de *terugtax kunnen zijn. Laagbetaalden( in loondienst) verdienen van de belasting per maand 150 euro extra om de armoedeval te ontlopen.
Hiervoor zullen de gemeentens de handen inéén moeten slaan en gezamelijk een actie starten om tot een landelijke instemming te komen.

*De Terugtax is al bekend bij de politici Den Haag, het is dus geen nieuw concept. Het is echter wel een concept wat eindelijk eens moet worden ingebracht en uitgevoerd!


TrotsopNederland-Den Helder

Lees over dit onderwerp meer via de onderstaande linken:

https://www.aandekaakgesteld.nl/armoedeval/

https://www.coelo.nl/rapporten/armleeuw.pdf

https://www.st-ab.nl/wetwwbks03.htm#4.6

www.janmarijnissen.nl/1999/10/25/terugtaks-effectief-wapen-tegen-gevreesde-armoedeval/

bronvermelding

 

19 nov 2010 | Weet wat er gebeurd!

 

www.denhelder.trotsopnederland.com/index.php

Via de bovenstaande link blijft u van ons doen en laten op de hoogte, ook als wij niet zichtbaar zijn werken wij hard aan een voorspoedige toekomst van Den Helder.

Gemeente bezorgt informatiekrant over nieuwe vergunningaanvraag

Volgende week valt ‘De Omgevingsvergunning’ in de brievenbus bij alle huishoudens in Den Helder. Deze informatiekrant vertelt meer over de nieuwe wijze van aanvragen van vergunningen. Aanleiding hiervoor is nieuwe wetgeving, die de vergunningaanvraag eenvoudiger en sneller maakt.

Minder regels en procedures, snellere service en meer kwaliteit. Dat zijn de uitgangspunten van de omgevingsvergunning, waarmee gemeenten, ministeries, provincie en waterschappen voortaan werken. Sinds vorige maand zijn 26 vergunningen en 1.600 formulieren teruggebracht tot 1 nieuwe vergunning en 1 digitaal aanvraagformulier. Met de invoering (op 1 oktober) van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) zijn aparte vergunningen voor bijvoorbeeld bouwen, slopen of kappen van de baan: de overheid werkt alleen nog maar met omgevingsvergunningen. Dat betekent dat men geen kapvergunning meer aanvraagt, maar een omgevingsvergunning voor de activiteit ‘kappen’. Wie een garage wil bouwen met inrit, en daarvoor een boom moet kappen hoeft niet meer voor drie vergunningen naar de gemeente, maar voor één omgevingsvergunning en wel voor de drie activiteiten ‘bouwen’, ‘kappen’ en ‘inrit’.

De vergunning is bij één (digitaal) loket aan te vragen. Er geldt slechts één procedure voor en er volgt ook maar één besluit. En er komt maar één bezwaar- en beroepsprocedure.
Het in veelvoud aanleveren van allerlei papieren zoals bouwtekeningen, behoort daarmee tot het verleden.

De gemeente Den Helder heeft de belangrijkste veranderingen op papier gezet om de inwoners zo goed mogelijk over de nieuwe werkwijze te informeren. De informatie staat ook op de websites www.denhelder.nl. en www.omgevingsvergunning.vrom.nl.

Klachtenman
De afgelopen jaren is de gemeente er in geslaagd het aantal klachten te verminderen. Ze zijn op de goede weg, maar ze moeten alert blijven. Daarom is het van het grootste belang dat u uw klacht (als u die tenminste heeft), kenbaar maakt aan de Klachtenman. Het is zijn taak er voor te zorgen dat die klacht op de juiste manier wordt afgehandeld. Schrijf binnen drie maanden na het voorval een brief aan de Klachtenman (Postbus 36, 1780 AA Den Helder) of neem telefonisch contact op voor een afspraak, telefoon 678185.

Vergunningen

Het aanvragen van vergunningen gaat met ingang van 1 oktober 2010 een stuk eenvoudiger. Bij de gemeente hoeft dan nog maar alleen een omgevingsvergunning te worden aangevraagd. Dat betekent niet meer dan één procedure en één besluit.

Aanlegvergunningen, bouwvergunningen gebruiks-, inrit-, kap-, milieu-, monumenten-, reclame-, sloopvergunningen: je zou er tureluurs van worden, maar dat is nu voorbij met de introductie van de omgevingsvergunning. Deze nieuwe totaalvergunning vervangt 25 afzonderlijke vergunningen.

Dat betekent dat het niet langer nodig is een aparte kapvergunning aan te vragen, maar een omgevingsvergunning voor de activiteit ‘kappen’. Wie een garage wil bouwen, wil ook een inrit en wellicht staat er wel een boom in de weg. Daar moesten voorheen drie aparte vergunningen voor worden aangevraagd, maar per 1 oktober is een omgevingsvergunning voor de drie activiteiten ‘bouwen’, ‘kappen’ en ‘inrit’ voldoende. Dit alles is het gevolg van de nieuwe Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), die per 1 oktober van kracht wordt.

Eén procedure, één besluit
Minder regels en procedures, snellere service en meer kwaliteit. Dat zijn de uitgangspunten van de omgevingsvergunning. Deze is ook bij één loket aan te vragen, er geldt voortaan maar één procedure voor, er volgt één besluit en er komt maar één bezwaar- en beroepsprocedure.

https://nujij.nl/jij.lynkx?t=Weet wat er gebeurd!&u=https://denhelder.trotsopnederland.com/index.php?pageID=3&messageID=1868 https://nujij.nl/jij.lynkx?t=Weet wat er gebeurd!&u=https://denhelder.trotsopnederland.com/index.php?pageID=3&messageID=1868 https://reporter.nl.msn.com/?fn=contribute&Title=Weet wat er gebeurd!&remark=Handig om geregeld te bekijken&URL=https://denhelder.trotsopnederland.com/index.php?pageID=3&messageID=1868&referrer=Trots op Nederland&cat_id=3&tag_id=20 https://digg.com/submit?url=example.com&title=Weet wat er gebeurd!&bodytext=Handig om geregeld te bekijken&media=news&topic=politics https://del.icio.us/post?v=4&noui&jump=close&url=denhelder.trotsopnederland.com/index.php?pageID=3&messageID=1868&title=Weet wat er gebeurd! https://www.ekudos.nl/artikel/nieuw?url={https://denhelder.trotsopnederland.com/index.php?pageID=3&messageID=1868}&title={Handig om geregeld te bekijken}&desc={Weet wat er gebeurd!}

https://www.geenredactie.nl/submit https://www.geenredactie.nl/submit