Verkiezingsinterview via twitter ...

02-03-2014 19:13

Met regelmaat neemt Politiek24x7.nl interviews af met politici die op lokaal, landelijk of Europees niveau actief zijn.

Danielle Pater

Wat is jouw naam, jouw politieke voorkeur of politieke partij?
Mijn naam is Daniëlle Pater, ik ben Raadslid voor de Stadspartij Den Helder en ben qua politiek Recht door zee!

Waar kunnen we jou en jouw partij online vinden?
www.stadspartijdenhelder.nl, Twitter & Linkedin.

Welke rol speel je binnen de partij en wat wil je bereiken?
Bij de Stadspartij Den Helder ben ik de “backbencher/researcher” in de fractie, doordat ik ervan hou om de zaken uit te zoeken.
Wat ik voor Den Helder hoop te bereiken is dat er geen woningen op Willemsoord komen, dit heeft alles te maken met de uitbreiding van de offshore in Den Helder! Mochten er huizen komen op Willemsoord, dan zal daar de hoge milieucategorie (5) die er nu opzit naar beneden moeten worden aangepast, met alle gevolgen van dien. In het belang van je stad moet je dit niet willen. De offshore gaat Den Helder de broodnodige werkgelegenheid geven!

Wat zou je graag veranderen of anders willen zien; wat is jouw belangrijkste doelstelling?
Persoonlijk zou ik graag zien dat de volgende burgemeester echt door de inwoners van Den Helder wordt gekozen.

Mijn belangrijkste doelstelling voor de aankomende 4 jaar is dat er een grotere offshore beweging komt in Den Helder, dit zorgt ervoor in combinatie met de al aanwezige maritieme kennis, haven + luchthaven dat Den Helder economisch weer betere tijden tegemoet gaat kunnen zien.

Wat vind je leuk aan de politiek en waar erger je je aan?
Het leuke aan politiek is de uitdaging om samen de zaken voor je stad zo goed mogelijk te beheren / op te lossen, dit lukt gelukkig op de meeste punten. Verder is de politiek een geweldige leerschool, je leert er vele wijze lessen! Je ontmoet heel veel mensen en maakt de leukste dingen mee. Zo heb ik de officiele opening van Europa`s grootste Hindoe Tempel mogen bijwonen, die overigens in Den Helder is gevestigd, dat was een geweldige belevenis!

Ik vraag mij tijdens de vergaderingen weleens af of collega`s een woordenboek hebben opgegeten, waarom maak je het de inwoners die ons volgen zo moeilijk?. Praat in Jip & Janneke taal, op die manier verklein je de afstand tussen de politiek en de inwoners.
Waar ik mij aan erger is de suggestieve manier van vraagstelling aan collega`s of de persoonlijke aanvallen tijdens de vergaderingen, dit heeft niets met politiek te maken in mijn ogen. Houd je gewoon bij het onderwerp en houd je aan het afgesproken raadsprotocol!

Hoeveel tijd besteed je aan je politieke activiteiten en wat doe je naast deze activiteiten?
De tijd die erin gestoken moet worden is naar mijn mening fulltime. Het is niet alleen het bijwonen van de vergaderingen, maar ook al het voorbereidende (veel uitzoeken) werk en de diverse bijeenkomsten. Ook vergt het bijhouden van social media heel wat tijd.
Verder zit ik sinds 2 jaar als Raadslid in de Rekenkamercommissie van Den Helder. Het werken in dat team is een geweldige ervaring, ik heb er heel veel van geleerd en vind het dan ook onzettend jammer dat er word gestuurd naar een regionale Rekenkamercommissie. Naar mijn mening moet je een goed functionerend en belangrijk research instrument van de Gemeenteraad dicht bij je houden als Gemeenteraad, in plaats van op afstand te plaatsen!
Ik ben dol op basketbal en ben dan ook heel blij dat wij voor het tweede seizoen weer kunnen genieten van deze topsport in Den Helder. Je kunt mij dan ook vrij vaak bij de thuiswedstrijden van de Den Helder Kings vinden.

Bij welke partij zie je veel en bij welke partij zie je weinig overeenkomsten?
De Stadspartij Den Helder is een partij die op de hoofdlijnen met redelijk wat partijen in Den Helder raakvlakken heeft. Ik ben van mening dat je dan ook moet kunnen samenwerken in het belang van je stad.

Wanneer zijn de verkiezingen op 19 maart voor jou en jouw partij geslaagd?
Als er na de verkiezingen blijkt dat er een hogere stemopkomst was dan in 2010 en wij als Stadspartij Den Helder zetels erbij krijgen, opdat we Den Helder eens daadwerkelijk positief op de kaart kunnen gaan zetten, want Den Helder heeft alles! Wij hebben de zee, prachtige stranden, een grote haven en een vliegveld, er zijn kansen genoeg, maar je moet het wel kunnen & willen zien, plus je schouders eronder durven zetten.

Wie is jouw (politieke) held of voorbeeld?
Eerlijk gezegd heb ik die niet, al heb ik voor bepaalde Tweede Kamerleden een zwak, ik hou van recht voor zijn raap en er niet omheen draaien! Ik heb niks met zalvende woordjes, en ellelange verhalen.

Wilt u verder nog iets delen met de bezoekers van Politiek24x7.nl?
Nu de Gemeenteraadsverkiezingen voor de deur staan hoop ik dat de mensen zich eens gaan verdiepen in de lokale partijen, in plaats van uit gewoonte maar het vakje in te kleuren bij de landelijke partij die ze doorgaans bij de Tweede Kamer verkiezingen invullen. Het verschil zit hem in het hart voor jou stad!

Maak op 19 maart 2014 gebruik van het voorrecht om te mogen stemmen in het belang van jou stad!